het ‘op de kaart zetten’ van executieve functies binnen onze scholen en het Samenwerkingsverband
Vorig schooljaar zijn enkele collega’s van scholen die aangesloten zijn bij ons Samenwerkingsverband de werkgroep ‘executieve functies’ gestart met als doel : het ‘op de kaart zetten’ van executieve functies binnen onze scholen en het Samenwerkingsverband.
een verslagje van een lid van de werkgroep:
“Vorig schooljaar zijn we voornamelijk bezig geweest met inventariseren. Hoeveel kennis hebben we zelf en hoever zijn we in de scholen? We kwamen er achter dat we redelijk ver zijn met signaleren, maar dat we op de meeste scholen nog onvoldoende handvatten hebben om goede begeleiding te organiseren voor leerlingen die vast lopen.
We hebben daarom alle 11 de executieve functies uitgewerkt. We hebben van iedere functie een korte beschrijving gegeven, aangegeven welk zichtbaar gedrag waargenomen kan worden, welke doelen er gesteld kunnen worden en welke interventies hier vervolgens bij passen. Daarnaast hebben we vorig schooljaar op verschillende scholen flink geëxperimenteerd in de vorm van groeps- en individuele begeleiding.
Dit schooljaar hebben we tijdens een heidag een start gemaakt met het opzetten van een leerlijn. Hierin trachten we aan te geven in welke leerjaren leerlingen aan welke functies werken en welk niveau ze in welk jaar zouden moeten hebben/behalen. Daarnaast hebben we nagedacht over de invulling van de groepsbegeleiding. Hoe selecteren we leerlingen, hoe ziet een nuttige intake eruit, hoe stellen we groepen samen en hoe bepalen we tot slot het programma?
Het is flink pionieren, maar we weten elkaar iedere keer weer te inspireren en vervolgstappen te maken.”