Tekengebied 1
Search

Van PO naar VO

Een goede start

Leerlingen verdienen de beste start bij een overgang tussen scholen. Om de overstap tussen het primair onderwijs (PO) en voortgezet onderwijs (VO) soepel te laten verlopen, zijn binnen de regio verschillende initiatieven opgezet. Zo werken we samen met School’s cool, kunnen leerlingen een tussenjaar volgen en wordt 10-14 onderwijs aangeboden. Er worden ouderavonden georganiseerd om ouders in het PO te ondersteunen bij de keuze voor bijvoorbeeld praktijkonderwijs (PRO) of leerwegondersteunend onderwijs (LWOO). Wij werken op dit vlak nauw samen met het samenwerkingsverband ProfiPendi.  

De werkgroep POVO vernieuwt jaarlijks de POVO-procedure. Daarin vindt u alle informatie over hoe de overstap in zijn werk gaat. Hoe bepaalt de basisschool bijvoorbeeld het schooladvies voor uw kind? Hoe verloopt de aanmelding en toelating? En wat als er een loting plaatsvindt? U vindt het antwoord op al deze vragen in de POVO-procedure.

Voor vragen aan het samenwerkingsverband over de overgang van PO naar VO kunt u mailen naar volgende emailadres: povo@swv-zuidutrecht.nl

 

Informatie voor basisscholen

Een doorgaande leerlijn is belangrijk voor ieder kind. Met het samenwerkingsverband voor het primair onderwijs worden afspraken gemaakt over de overstap van het basisonderwijs en het speciaal onderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Op de website www.nieuweregelgevingovergangpo-vo.nl vindt u de belangrijkste informatie. Ook staat hier een uitleg over de regelgeving van de Centrale Eindtoets.

Als een leerling extra ondersteuning nodig heeft, moet dat zowel door de basisschool als door de ouders worden aangegeven bij de aanmelding. Hiervoor kan het onderwijskundig rapport (OKR) en ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) worden ingevuld. De basisschool geeft hiermee aan wat de leerling nodig heeft, zodat het voortgezet onderwijs goed voorbereid is op de komst van de leerling.

 

Aanmeldprocedure

Ben je op zoek naar uitleg over de nieuwe aanmeldprocedure? Bekijk dan onderstaand filmpje: